= Welkom =


Welkom op de website Kinderen van het Licht


In dit nieuwe tijdperk van wakkerworden
waarin de wereld talloze veranderingen
ondergaat die de mens zelf heeft geschapen
uit onwetendheid, wil deze website terug
gaan naar de bron.
De kinderen van het Licht zullen wereldwijd
opstaan en leiden vanuit hun innerlijke kracht
Laten we hand in hand de waarheid aan het
licht komen en ons verbonden bewustzijn
samen sterken tot een wereld van eenheid.


18 juli 2013

‘Technologische verslaving’ in het elektronisch tijdperk Wereldwijde verslaving of slavernij?



Global Research, 05 januari 2013

Overal waar ik om me heen kijk zie ik mensen bezig met hun high tech apparaatjes, onder het autorijden, lopend, shoppend, met vrienden, in restaurants, in de wachtkamer van de dokter en in ziekenhuizen, op het toilet, overal. Terwijl ze elektronisch verbonden zijn, hebben ze geen aandacht voor en zijn niet verbonden met de fysieke realiteit.
De mensen worden gestaag gemanipuleerd om verslaafd te raken aan technologie. Technologie is opium voor het volk.

Dit leidt tot technologische slavernij. Ik heb het over verlies van persoonlijke vrijheid en onafhankelijkheid vanwege ongecontroleerde consumptie van veel soorten apparaten die tijd en geld verslinden. De meeste mensen vragen zich niet onafhankelijk en kritisch af of hun kwaliteit van leven werkelijk is vooruitgegaan door het onophoudelijk gebruik van technologische producten die bijzonder agressief aan de man worden gebracht.
Ikzelf heb met veel succes mijn gebruik van technologische innovaties weten te beperken om zo min mogelijk verbonden te zijn en mijn privacy en onafhankelijkheid maximaal te bewaren. Ik heb geen smartphone, ik doe niet aan social networking, ik heb geen enkel Apple product, geen IPod, IPad en dat soort zaken. Ik heb nog nooit Twitter of een dergelijk medium gebruikt, of een sms verstuurd. Ik gebruik Internet voorzichtig op een oude laptop. E-mail is prima en meer dan genoeg voor mij. Ik gebruik heel zelden een oude GSM.
En wat heb ik daarmee gewonnen? Tijd, privacy en geen obsessie om voortdurend in touch te zijn, verbonden, beschikbaar, op de hoogte over anderen. Ik ben misschien ouderwets, maar ik voel dat ik meer controle over mijn leven heb dan de meeste mensen die ik alsmaar bezig zie hun moderne gadgets. Ze hebben hunvrijheid verloren en dat lijkt ze niets te kunnen schelen. Op mijn dagelijkse lange wandelingen heb ik geen apparaat bij me dat aan staat, ik heb geen behoefte te communiceren of naar muziek te luisteren; ik wil in het nu aanwezig zijn en de wereld om me heen voelen, ongefilterd en niet onderbroken door technologie.

Ik ben niet zo in voor die voortschrijdende technologie, niet gekluisterd aan betere apparaten, niet nieuwsgierig naar de volgende generatie dure maar onmisbare producten, niet constant ingelogd of online. Ik heb geen apps of games.
Zij die denken dat interactie met mensen via technologie echt is, zijn gek geworden. Technologie beperkt en vervormt de menselijke, sociale interactie. Erger nog, de mensen kunnen niet eens meer met anderen direct converseren, reageren op niet-verbale nuances, of intiem schrijven met meer dan een paar woorden.


Kijk eens hier: “Onderzoekers van de Universiteit van Glasgow ontdekten dat de helft van de deelnemers aan een onderzoek hun e-mail eenmaal per uur checkte, en sommigen zelfs 30 tot 40 keer per uur. Een AOL-onderzoek toonde aan dat 59 procent van de PDA-gebruikers elke keer als er een e-mail binnenkomt kijkt en 83 procent checkt zijn mail elke dag tijdens de vakantie.”
Een onderzoek uit 2010 toonde aan dat 61 procent van de Amerikanen (en nog meer onder jongeren) zegt verslaafd te zijn aan Internet. Een ander onderzoek stelt dat “verslaafd” het meest gebruikte woord was om de relatie met technologie te beschrijven. Een onderzoek toonde aan dat mensen social media slechter kunnen weerstaan dan seks, slaap, sigaretten en alcohol.
Een recent onderzoek van het Internet and American Life Project van het Pew Research Center toonde aan dat 44 procent van de gsm-bezitters slaapt met de telefoon naast hun bed. 67 procent heeft zelfs “spooktelefoontjes” ervaren, en checken hun telefoon zelfs als die niet overgaat of vibreert. Goed nieuws: het percentage gsm-bezitters dat zegt dat ze “zonder kunnen” is in 2006 gestegen van 29 procent tot 37 procent.
Het belangrijkste streven van technologiebedrijven is te zorgen dat je meer tijd en geld spendeert aan hun producten en niet om je kwaliteit van leven te verbeteren. Ze zijn erin geslaagd een culturele ziekte te creëren die viraal is geworden. De consument levert graag vrijheid, tijd en geld in, maar waarvoor eigenlijk? Om gelijke tred te houden met de anderen? Om modern en sophisticated te lijken? Om de meest recente informatie niet te missen? Ingeplugd te blijven? Ik snap er niets van.
Ik zie mensen gevangen in een pathologische relatie met tijdverslindende technologie, waarbij ze de technologie meer dienen dan de technologie hen. Dat noem ik technologische slavernij. Richard Fernandez, executive coach bij Google erkende dat “we door onze technologie meegesleept kunnen worden.” Welkom in de virtuele wereld. Om de grote digitale waanvoorstelling te doorbreken moeten de mensen bedenken hoe vreselijk het leven lang geleden was zonder de technologische gadgets van tegenwoordig.


Wat is nou een gezond gebruik van die technologie? Dat is de hamvraag. Wie regelt er nou eigenlijk mijn leven? Dat moet je je afvragen als je die waanvoorstelling over het gebruik van technologie wilt doorbreken. Als je prettig kunt leven zonder zoveel technologie, een dag of een week, kun je weer controle krijgen en persoonlijke vrijheid en meester over de technologie worden. Ontdek wat er leuk is in het leven zonder technologie. Mae West is bekend om haar uitspraak: “teveel van iets goed is geweldig”. Het is tijd om te ontdekken dat dat niet opgaat voor technologie.
En globalisering van technologische slavernij: is dit wereldwijde vooruitgang, het beste voor de mensheid? Wordt gedownloade universele dehumanisering opgezogen? Tijd voor een universeel digitaal dieet.

Copyright © 2013 Global Research

Geen opmerkingen:

Een reactie posten